Het Refleqt team was te gast in ‘Alle Zaken op een Rijtje’

Refleqt over hun unieke diensten en QA-uitdagingen

Nieuws

Refleqt was te gast in “Alle zaken op een rijtje” van Kanaal Z, de Belgische televisiezender gespecialiseerd in economische verslaggeving. We vertelden over de unieke diensten die Refleqt levert aan een breed gamma van bedrijfssectoren, gaande van e-commerce, over automotive, banken en verzekeringen, tot de farmaceutische sector.

Al die sectoren kampen met specifieke QA-uitdagingen, maar ze hebben 1 gemeenschappelijke factor gemeen: software issues. Wij identificeren bottlenecks bij onze klanten en reiken de nodige tools aan om software uitdagingen op te lossen zodat klanttevredenheid verhoogt, operationele efficiëntie verbetert en risico’s beperkt tot een minimum.

Hoe waarborgen wij de kwaliteit van jouw software?

Iedereen wil betrouwbare, efficiënte en foutloze software, maar meestal loopt dit parcours niet in een rechte lijn. Het is vaak een hobbelige weg met updates, bugs en synchronisatiefouten die roet in het eten gooien. Dus wat doe je bij een uitdagend parcours? Je neemt een goede reisgids mee. Onze QA-experten en functionele analisten zijn die betrouwbare sherpa’s met tonnen ervaring in het QA-landschap. We zetten graag op een rijtje waarom het zo belangrijk is om in te zetten op QA tijdens je software development.

1. First-time-right principe

Vanaf de start van de software development streven we naar het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. Dit is belangrijk, want er is namelijk een immens verschil tussen een rating van 3 op 5 in een appstore en eentje van 4 op 5. Beschouw het als een eerste kennismaking: de rating van jouw app schept bij de gebruikers het eerste beeld over jouw softwareapplicatie. En je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.

Dit is de reden waarom wij zorgen dat de kwaliteit van jouw softwareapplicaties er van de eerste keer bovenuit springt. Daarvoor schakelen we onze functioneel analisten in. Zij werken samen met de klant om een helder beeld te scheppen welke functionaliteiten de software moet bezitten. Vervolgens bieden we hulp bij het opzetten van een plan om jouw doelen te bereiken. Lees: welke tests je moet voorzien om blijvend de kwaliteit van je software te waarborgen.

2. Eindgebruiker centraal

Er is tegenwoordig een hele brede waaier aan applicaties beschikbaar. Dit maakt dat vandaag eindgebruikers kritischer kijken naar de kwaliteit van hun applicatie. Ze wensen gebruisvriendelijke, intuïtieve en veilige softwareontwikkelingen. Bij test automation zetten we daarom ook steevast de eindgebruiker centraal. We schakelen automation tools en scripts in om allerlei interacties met de software te testen. Zo sporen we snel in het ontwikkelproces fouten en bugs in de software op, waardoor deze uitdagingen proactief worden aangepakt. Het resultaat: je eindgebruiker ondervindt er geen last door wat de gebruikservaring optimaliseert.

3. Kosten, tijd en risico’s verminderen

Minder ontwikkeltijd, betekent minder hoge kosten. Minder handmatig testen, levert minder menselijke fouten op. Daarom is test automation een goede tool om vanaf de start van je development proces in te zetten. Zo detecteer je vroegtijdig bugs in jouw systemen. Dit is gunstig voor de kostendekking, want een bug die aan het begin van de software development bekend is, kost minder geld en moeite om op te lossen dan een bug die pas bekend geraakt bij de release van de software.

4. Team van onafhankelijke testers

Wij werken volgens het 4-eyes principe, want met vier ogen zien onze QA-experts nu eenmaal meer dan met twee. Een extra voordeel is dat onze testers onafhankelijk zijn. Dit betekent dat zij onbevooroordeeld naar de softwareapplicatie kijken. Zo krijg je een objectieve beoordeling van de softwareapplicatie waarbij gebreken niet onopgemerkt voorbijgaan.

Hoe starten wij aan QA-projecten?.

Wij houden van een consistente aanpak. Elk QA-project starten we met een intakegesprek. Al onze cases zijn uniek en er bestaan geen ‘one size fits all’ oplossingen. Zeker omdat we actief zijn in heel diverse sectoren: banken en verzekeringen, e-commerce, automotive en de farmacie. Dit zijn industrieën met elk hun specifieke vereisten en uitdagingen.

De volgende stap is een proof of concept (PoC) opstellen. We analyseren aandachtig de probleemstelling en voorzien de best mogelijke QA-services op maat. Daarbij komen we vaak in aanraking met cutting edge technologie van onze klanten. Onze IoT verzekeringscase is daar mooie voorbeeld van.

Bij Refleqt geloven we sterk in taal en tool onafhankelijk werken. Hoogwaardige software moet gewoon voor iedereen toegankelijk zijn.

Daarna begint de uitvoering van het eigenlijke project. Daarvoor werken we nauw samen met het development team van de klant. We schakelen onze test automation processen snel in, zodat we snelle feedbacklussen genereren richting development.

Als eindpunt zetten we sterk in op after care. Om de developers niet aan hun lot over te laten op het einde van een project, zorgen we voor een degelijke overdracht van onze kennis. Dit vullen we aan door intern mensen op te leiden bij onze klant, zodat zij op eigen benen de test automation processen succesvol verder kunnen zetten.

Eén van de grote troeven van Refleqt is dat we sterk geloven in taal en tool onafhankelijk werken. Het is onze overtuiging dat kwaliteit toegankelijk moet zijn voor iedereen: van start-up tot multinational. We bieden dan ook op maat gemaakte testoplossingen aan die passen bij de specifieke behoeften en schaal van elk bedrijf. Waarom? Hoogwaardige software development moet voor iedereen mogelijk zijn, want kwaliteit, daar draait het nu eenmaal om bij Refleqt.

Benieuwd naar onze services?

Vlotte, betrouwbare software: iets voor jou? Laat ons helpen. Onze QA automation engineers en functioneel analisten staan je graag met raad en daad bij.

Dit bericht delen: